تفاوت تراشه M1 و تراشه M2

تراشه M1 و تراشه M2 چه تفاوت‌هایی دارند؟

اگر شما از کاربران شرکت اپل باشید، احتمالا در چند سال اخیر درباره‌ی تغییر تراشه‌های M1 به تراشه‌ی M2 خبرهایی را شنیده‌اید. در نوامبر سال 2020، تراشه M1 به عنوان اولین تراشه‌ی شرکت اپل برای کامپیوتر‌های Mac معرفی شد. شرکت اپل در فاصله‌ی زمانی بین عرضه‌ی چیپ M1 و چیپ M2 که در ژوئن 2022 معرفی شد،‌ پیشرفت‌های قابل توجهی را در ویژگی‌های تراشه‌ی جدید خود ایجاد کرده است.

تراشه‌ی M1 بهتر است یا M2؟

تراشه‌ی M1 و تراشه‌ی M2 هر کدام ویژگی‌ها و کارایی‌های منحصر به فردی دارند و بستگی به استفاده شما‌، پاسخگوی نیازهایتان است. تراشه M1 به عنوان تراشه‌ی اولیه از سوی اپل معرفی شد و در دستگاه‌هایی مانند MacBook Air، MacBook Pro، و iPad Pro استفاده می‌شود. این تراشه عملکرد بالا، بهره‌وری انرژی مناسب، و کارایی قابل توجهی در برنامه‌ها و کارهای روزمره ارائه می‌دهد. تراشه M2 به عنوان نسل بعدی تراشه‌های اپل کارایی و ویژگی‌های بهتری دارد. 

با توجه به این‌که با این وجود برای این‌که انتخاب درستی نسبت به نیازهای خود داشته باشید، بهتر است که تفاوت‌ تراشه‌‌ی M1  و تراشه M2 را بدانید.

چند مورد از این تفاوت‌ها عبارتند از:

۱. افزایش تعداد هسته‌های گرافیکی (GPU Cores)

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌‌های بین چیپ M1 و چیپ M2، تعداد هسته‌های گرافیکی آن‌‌هاست. تراشه‌ی M1 مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی 8 هسته‌ای و تراشه‌ی M2 دارای پردازنده‌ی گرافیکی 10 هسته‌ای‌ست. همین موضوع کمک می‌کند تا تراشه‌ی M2 نسبت به تراشه‌ی M1 تا 25% عملکرد گرافیکی بهتری داشته و این مورد، انجام چندین پروسه‌ی هم‌زمان را آسان‌تر و روان‌تر می‌کند.

علاوه بر آن M2 Pro تا 19 هسته‌ی گرافیکی را پشتیبانی می‌کند که سه هسته بیشتر از تراشه‌ی M1 Pro است. M2 Max نیز دارای نسخه‌ای‌ست تا 38 هسته‌ی گرافیکی را پشتیبانی می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود این تراشه، 30% قدرت گرافیکی سریع‌تری نسبت به M1 Max داشته باشد.

 

۲. بهبود سرعت (CPU Cores)

همان‌طور که می‌دانید تعداد هسته‌های CPU بر روی سرعت پردازنده تاثیر می‌گذارد. تراشه‌های M1 و M2 هر دو مجهز به پردازنده‌ی ۸ هسته و ۸ نخی هستند؛ با این وجود تراشه‌ی M2 کلاک با فرکانس حداکثری ۳.۵ گیگاهرتز عملکردی بهتر نسبت به تراشه‌ی M1 با فرکانس حداکثری ۳.۲۰ گیگاهرتز دارد. به عبارت دیگر، چیپ M2، حداکثر 18% عملکرد CPU سریع‌تری با مصرف انرژی مشابه ارائه می‌دهد.

با توجه این‌که تراشه‌های M1 و M2 از نظر تعداد هسته‌های CPU یکسان هستند، اگر به دنبال کارآیی و سرعت بیشتری باشید، می‌توانید M1 Pro یا M1 Max را انتخاب کنید که هر دو تا 10 هسته‌ی CPU را پشتیبانی می‌کنند. حتی اگر این ورژن از چیپ‌های اپل پاسخگوی نیازهای شما نباشد، با M2 Pro و M2 Max یک CPU با 12 هسته‌ای را تجربه کنید.

همچنین با پرداخت هزینه‌ی نسبتا زیادی می‌توانید Mac Studio یا M1 Ultra را تهیه کرده و CPUی ۲۰ هسته‌ای آن، از انجام فعالیت‌های خود مطمئن شوید.

۳. مموری (Memory)

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دو تراشه، میزان حافظه‌ی قابل پشتیبانی آن‌هاست. تراشه‌ی M1 حداکثر تا ۱۶ گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می‌کند، در حالی که در M2 این عدد به ۲۴ گیگابایت می‌رسد؛ یعنی تراشه‌ی M2 افزایش 50% در حافظه‌ی یکپارچه داشته است.

علاوه بر این، کنترل کننده حافظه‌ی M2 می‌تواند تا ۱۰۰ گیگابایت حافظه یکپارچه را تحمل کند که به طور قابل توجهی عملکرد حافظه‌ی ۶۸.۲۵ گیگابایتی تراشه‌ی M1 را بهبود می‌بخشد. این بدان معناست که تراشه‌ی M2 قادر خواهد بود بازدهی بیشتری را در مواردی که نیازمندی‌ها و برنامه‌ها افزایش یافته‌اند، از جمله ویرایش ویدیو، تجسم سه بعدی و بازی‌ها، داشته باشد.

بار دیگر، تراشه‌های جدید M2 Pro و M2 Max با ۳۲ گیگابایت حافظه یکپارچه سریع، نسل‌های قبلی را پشت سر می‌گذارند و M2 Max دو برابر باند عرضه حافظه یکپارچه با ۹۶ گیگابایت حافظه یکپارچه را دارد.

جمع بندی

تراشه‌های M1 برای بسیاری از کاربران کافی هستند. با این حال، تراشه‌های M2 عملکردهای بهبود یافته‌ای را نسبت به نسخه‌های M1 ارائه می‌دهند که ممکن است برای سازندگان محتوا، گیمرها و دیگر افرادی که به کارایی بیشتر، حافظه بالاتر و قابلیت‌های بهبود یافته‌ی پردازش گرافیکی نیاز دارند، مفید باشد.

دستگاه‌هایی که از تراشه‌ی M1 پشتیبانی می‌کنند:

MacBook Air (M1,2020)
MacBook Pro (13-inch, M1, 2020)
MacBook Pro (14-inch, M1 Pro/Max, 2021) 
MacBook Pro (16-inch, M1 Pro/Max, 2021) 
Mac Studio (M1 Max/Ultra, 2022) 
iMac (24-inch, M1, 2021)
iPad Pro 12.9-inch (5th Generation) 
iPad Pro 11-inch (3rd Generation) 
iPad Air (5th Generation)

دستگاه‌هایی که از تراشه‌ی M2 پشتیبانی می‌کنند:

MacBook Air (M2, 2022) 

MacBook Pro (13-inch, M2, 2022) 

MacBook Pro 14- and 16-inch featuring the M2 Pro and M2 Max (Announced Jan 17, 2023) 

Mac mini (M2, 2023)  

iPad Pro 12.9-inch (6th Generation)  

iPad Pro 11-inch (4th Generation) 

1 Comments

نظر خود را بنویسید

×